Yeonmi Parková: Abych přežila

Mladá Severokórejčanka Yeonmi Parková je jednou z desiatok tisíc Severokórejčanov, ktorí sa rozhodli pre útek z krutej vlasti. A je jedna z mála, ktorým sa to aj šťastne podarilo a po niekoľkých rokoch utrpenia, skrývania sa a nepretržitého strachu našla svoj nový domov v Južnej Kórei. Dnes je z nej ľudskoprávna aktiviska a bojuje za slobodu tých, ktorí naďalej živoria v temnej krajine diktátorov Kimovcov.

Abych přežila môžete kúpiť v e-shopoch za cenu od (Zdroj: Heureka.sk)
Porovnať ceny >>

Kniha Abych přežila patrí k dielam, ktoré vás šokujú, rozplačú, ktoré vami otrasú, nabúrajú váš hodnotový rebríček, donútia vás k zamysleniu a v konečnom dôsledku vo vás zanechajú trvalo hlboký dojem. Je to kniha, na ktorej obsah a myšlienky do konca života nezabudnete. Veľmi by som si priala, aby si životný príbeh Yeonmi Parkovej (Pak Jon-mi) prečítal každý.

Cesta za slobodou zo severu na juh cez Čínu a Mongolsko

Yeonmi-Park-bookZvažovala som, či budem v tejto recenzii písať obsah knihy. Nakoniec som sa rozhodla, že to neurobím. Jednak si myslím, že táto kniha si nezaslúži nejaké parafrázovanie, jednak sa bojím, že by som to ani dostatočne dobre neopísala a v neposlednom rade to neurobím aj preto, lebo chcem, aby si ju každý prečítal sám.

Yeonmi Parková rozdelila svoj príbeh na tri základné časti. Prvú tvorí etapa jej života v Severnej Kórei. Opisuje v nej každodenný život bežnej severokórejskej rodiny so všetkým, čo k tomu patrí. Dozvedáme sa, aké je postavenie človeka – občana – v totalitnej spoločnosti, opisuje školstvo, zdravotníctvo, hospodárstvo. Odhaľuje praktiky politickej propagandy a vymývania mozgov a ich vplyv na jednotlivca, medziľudské vzťahy a na spoločnosť ako celok. Hovorí o triednom rozdelení spoločnosti, o pašeráctve a vládou kontrolovanom čiernom trhu, o chudobe, zime a hladomore. Najmä hlad, strach z prísnych trestov a neustála hrozba pracovných táborov viedli Yeonmi a jej rodinu v marci 2007 k zúfalému úteku.

Druhá časť knihy za začína prekročením rieky Ja-lu, ktorá tvorí prírodnú hranicu medzi Severnou Kóreou a Čínou. Opisuje ďalšiu strašnú etapu života mladučkej, iba 12-ročnej Yeonmi, ktorá na vlastnej koži spoznala obchodovanie s ľuďmi, neustále zažívala strach z odhalenia a násilnej deportácie späť do obávanej vlasti, kruté ponižovanie. V priebehu krátkeho obdobia prišla Yeonmi o detstvo, obrali ju o ľudskú dôstojnosť a aj vieru v slobodný život. Yeonmi a jej matku zachráníla nádej, pevná vôľa ale hlavne šťastie. Ako ona sama priznáva, nebyť šťastných náhod, ktoré ju na strastiplnej životnej ceste sprevádzali, nikdy by sa jej nepodarilo dostať z Číny do Mongolska a odtiaľ do vysnívanej slobodnej krajiny menom Južná Kórea.
(pokračovanie článku nižšie)
[yuzo_related]

V poslednej časti sa dozvedáme o príchode do Južnej Kórey. Yeonmi popisuje život a podmienky v ubytovacích táboroch pre severokórejských utečencov, integráciu do nového života. Spomína na svoje prvé, neľahké kroky na slobode, hovorí o nelichotivom spoločenskom postavení severokórejských “zradcov” v novej vlasti a popisuje svoje snahy o presadenie sa v neznámej spoločnosti a boj o vyslobodenie vlastnej duše z okov minulosti.

Nádej

Yeonmi Parková v úvode svojej knihy píše: “Najviac som vďačná za dve veci: že som sa narodila v Severnej Kórei a že som Severnú Kóreu opustila.” Druhá časť vety znie pochopiteľne, no prvú jej časť som sa zdráhala prijať. Zmysel mi začala dávať až po dočítaní knihy. Yeonmi Parková prežila detstvo v krutých podmienkach, ešte ako dieťa zažila veci, ktoré dokážu v zdraví prežiť iba naozaj silní ľudia s pevnou vôľou. A hoci ju režim a totalitná propaganda veľmi silno poznačili, nedokázali ju zlomiť úplne. Všetky zažité príkoria ju zocelili a mnohému naučili. Vďaka vlastným skúsenostiam sa teraz už ako slobodný človek šírením svedectva o krutostiach v Severnej Kórei snaží pomáhať tým, ktorí v jej vlasti stále trpia. Sama pevne verí, že vláda diktátorov Kimovcov sa raz skončí, za všetky zločiny proti ľudskosti budú vinníci potrestaní a ona sa bude zase môcť stretnúť s rodinou, priateľmi, bude môcť pochovať pozostatky svojho otca vo vlasti tak, ako si to prial a bude môcť prísť k hrobu svojej starej mamy, aby jej oznámila, že ich milovaná vlasť Kórea je zase jednotná.

Nepriateľ štátu

Kroky odvážnej Yeonmi Parkovej severokórejská vládna elita ostro sleduje. Jej konanie z nej spravilo nenávidného triedneho nepriateľa a na YouTube sa objavili videá severokórejskej propagandy, ktoré ju vykresľujú ako naničhodného kriminálnika a zradcu vlasti. Štátom ovládané severokórejské média ju neustále očierňujú a obviňujú z klamstiev. Jej otec, chorý na rakovinu, údajne nikdy neprekročil hranice vlasti a zomrel v Severnej Kórei. Yeonmi má však dôkaz, ktorý spomína aj v knihe. Tesne pred smrťou sa s otcom a matkou v Číne odfotili, aby mala na otca pamiatku. Tieto fotografie poskytla aj magazínu New Focus v rámci rozhovoru na túto tému. Yeonmi v knihe priznáva, že dostala aj varovanie od jedného juhokórejského detektíva, ktorý má dohliadať na jej bezpečnosť. Ako však sama uviedla, nenechá sa zastrašovať. Z vlasti neušla preto, aby aj teraz dovolila diktátorovi, nech nad ňou naďalej vládne. Yeonmi Parková je už slobodný človek so slobodnou vôľou a svoje svedectvá mieni aj naďalej šíriť po celom svete.

Yeonmi-Park - Foto s otcom

Fotografia otca pred smrťou v Číne. Na spodnej fotografii aj s matkou Yeonmi Parkovej.

Video severokórejskej propagandy

Odporúčame

Príbeh odvážnej Severokórejčanky som čítala so slzami v očiach. Hrča v hrdle mi zostala, rovnako ako pocit obdivu, pocit varovne zdvihnutého ukazováka, pocit úľavy, že môžem so svojimi deťmi žiť v slobodnej krajine. Túto knihu by si mal prečítať každý zo staršej generácie, kto s nostalgiou spomína na “milovaný” socík. Mal by si ju prečítať aj ten, kto socík nezažil, aby vedel, aké nebezpečené je vkladať moc do rúk bezohľadným jednotlivcom. Mal by si ju prečítať každý, kto si myslí, že sloboda je samozrejmá vec a nikdy o ňu nemôžete prísť. Ale táto kniha pomôže aj tým, čo si myslia, že ich život je strašný a nemá žiadny zmysel, pretože aj dnes žijú na tejto planéte milióny ľudí, ktorí majú omnoho väčšie problémy, ale žiadne východiská.

Ak vás tematika Severnej Kórey zaujala, odporúčam vám aj knihu Útek z tábora 14, ktorá rozpráva skutočný príbeh o mladom mužovi Šinovi, jeho krutom živote v najstráženejšom severokórejskom pracovnom tábore a jeho úteku. Viac o tejto knihe sa dozviete v recenzii. Za zmienku stojí aj kniha Syn pána sirôt. V tomto prípade síce nejde o biografiu, ale autor Adam Johnson sa pri jej písaní inšpiroval skutočnými udalosťami a svedectvami. Za toto svoje dielo získal Johnson v roku 2013 Pulitzerovu cenu za literatúru.

Porovnať ceny >>

Yeonmi Parková: Abych přežila

10