Zuzana Kubašáková: Posledný strom

Slovenská autorka Zuzana Kubašáková nedávno pokrstila svoju najnovšiu knihu Posledný strom. Rozprávanie o púti odvážneho Atlasa a srdečnej Ariel za posledným stromom našej planéty sa rodilo, menilo a dozrievalo dlhé tri roky a ja som rada, že tento výnimočný príbeh sa v marci 2022 konečne dočkal knižného vydania.

Celý článok

Nina Špitálníková: Svědectví o živote v KĽDR

O Kórejskej ĺudovodemokratickej republike som už prečítala zopár kníh. Všetko to boli príbehy utečencov, ktorým sa podarilo šťastne uniknúť zo spárov dynastie Kimov. Predpokladala som preto, že ďalšia kniha ma už ničím neprekvapí. Mýlila som sa. Nina Špitálníková prostredníctvom rozhovorov so siedmimi utečencami, odhaľuje život Severokórejčanov do šokujúcich detailov.

Celý článok

Frederik Backman: Babička pozdravuje a ospravedlňuje sa

Stalo sa vám už niekedy, že ste po dočítaní nejakej knihy túžili spoznať autora osobne? Mne sa to stalo po dočítaní švédskeho románu Babička pozdravuje a ospravedlňuje sa. Ak totiž platí, že dielo je vždy tak trochu zrkadlom autorovej duše, potom Frederik Backman je mimoriadne vtipný, empatický a výnimočný človek, ktorého fascinuje inakosť a nebojí sa to dať najavo.

Celý článok

Thomas Taylor: Malamandra

Thomas Taylor je britský ilustrátor. O kvalite jeho výtvarného umenia svedčí fakt, že pred rokmi, ešte ako čerstvý absolvent umeleckej školy, získal zákazku ilustrovať obálku knihy Harry Potter a Kameň mudrcov. Ale Taylora od malička lákalo aj písanie. Svoj sen si začal plniť postupne – textami do obrázkových knižiek. Až napokon pred dvomi rokmi (2019) vznikol jeho prvý román Malamandra.

Celý článok

Victoria Mas: Bál šialených žien

Dobrá kniha nemá prinášať iba pútavý príbeh, nemá byť výlučne nástrojom vyplnenia voľného času, zdrojom napätia či zábavy. Dobrú knihu nemáte iba čítať. Akokoľvek absurdne to znie, ale dobrá kniha sa s vami má v prvom rade rozprávať. Čítanie má byť rozhovorom, v rámci ktorého kladiete otázky, alebo si odpovedáte na tie, ktoré sú vám kladené. Subtílny román Bál šialených žien od francúzskej autorky Victorie Mas je úžasným partnerom pre dialóg.

Celý článok

Daniel Keyes: Kvety pre Algernona

Najlepšia kniha, akú som kedy čítala. To bola moja prvá myšlienka po dočítaní posledných riadkov románu Daniela Keyesa. Guča v krku a nutkavá potreba vyplakať zo seba všetky emócie, ktoré vo mne Kvety pre Algernona vyvolali, postupne miznú a určite ešte objavím knihy, ktoré so mnou takto zamávajú, ale nateraz je to moja topka.

Celý článok

Tošikazu Kawaguči: Kým vychladne káva

Existuje taká legenda, že v jednom nemenovanom japonskom meste sa nachádza kaviareň, v ktorej sa môžete preniesť v čase. Tých, čo to skúsili, nie je veľa. Väčšinu záujemcov totiž od cesty časom hneď na začiatku odradia veľmi prísne pravidlá. Japonský autor Tošikazu Kawaguči vo svojej knižnej prvotine Kým vychladne káva prináša štyri príbehy ľudí, ktorí sa na túto cestu podujali. Samozrejme, iba v autorovej fantázii

Celý článok

Ján Babarík: Triplovia

Je dobré, keď sa človek drží svojich zásad, ale občas je fajn prekročiť stanovené hranice a riadiť sa intuíciou. Tá moja ma v tomto prípade nesklamala. Hoci ma autor knihy Triplovia Ján Babarík uisťoval, že ho prípadná negatívna kritika nevyvedie z miery, čo mi dosť významne rozviazalo ruky, som rada, že som na jeho knihe nakoniec nič negatívne nenašla.

Celý článok

Christine Nöstlinger: Keď si môj otec chcel vziať mamu Anny Lososovej

Ak chcete dopriať svojmu dieťaťu kvalitné čítanie, určite si pri výbere knihy pozorne všímajte vydavateľa. Nos na dobrú detskú literatúru má napríklad Vydavateľstvo Verbarium. Knihy pre deti, ktoré vyšli pod ich menom, ma doposiaľ nesklamali, a preto som aj pri kúpe minuloročného vianočného darčeka išla na istotu. Príbeh z pera známej rakúskej autorky Christiny Nöstlinger Keď si môj otec chcel vziať mamu Anny Lososovej čítala moja jedenásťročná dcéra jedným dychom. A ja som bola na tom úplne rovnako.

Celý článok

Francisco X. Stork: Marcelo objavuje skutočný svet

Francisco X. Stork – právnik a spisovateľ hispánskeho pôvodu – je autorom predovšetkým takzvanej young adult literatúry. Svoju prvú knihu vydal v roku 2000 vo veku 45 rokov (The Way of the Jaguar). Dnes má na konte deväť románov. Do slovenčiny bol zatiaľ preložený iba jeden z nich. Marcelo objavuje skutočný svet vyšiel pod hlavičkou Vydavateľstva Slovart v roku 2010.

Celý článok

Zuzana Líšková: Ako sa Ela naučila vidieť neviditeľné

Rozprávať sa s deťmi o problémoch narovinu, alebo použiť metafory? To je otázka, nad ktorou by ste sa mali zamyslieť skôr, ako sa so svojimi ratolesťami pustíte do čítania príbehu o desaťročnej Ele a jej malých neviditeľných priateľoch. Autorka Zuzana Líšková v tom pri písaní knihy Ako sa Ela naučila vidieť neviditeľné totiž mala dosť jasno. Žiadne schovávačky za symboly a umelecké prostriedky. Ako čitateľ a rodič však v takomto podaní príbehu vidím dva, pre mňa dosť zásadné problémy.

Celý článok