John Boyne: Chlapec v pásikavom pyžame
Druhá svetová vojna, krutosti nemeckého nacistického režimu, holokaust v detskej literatúre? Niekto by možno povedal, že to nie sú témy vhodné pre citlivú detskú dušu. A predsa sa dajú aj takéto vážne historické témy spracovať tak, aby mladým čitateľom trochu zatriasli, no nespôsobili mu vážnu ujmu na psychike.. Chlapec v pásikavom pyžame od Johna Boyna je podľa mňa z tohto pohľadu jednou z top detských kníh.
Írsky autor ma už dávno presvedčil, že náročné témy sa dajú podať veľmi citlivo, no pritom jasne a s dôrazom na vážnosť situácie. Chlapec v pásikavom pyžame je v poradí treťou Boynovou knihou. ktorú som si so záujmom prečítala. Kniha o židovskom holokauste je dôkazom, že autor necúvne ani pred tými najvážnejšími témami.
Deväťročný Bruno sa jedného dňa vráti zo školy a zistí, že má všetky veci zbalené v kufroch. Fjurer totiž poveril jeho otca – hrdého nemeckého dôstojníka – pre vlasť mimoriadne dôležitou prácou za hranicami Nemecka. A tak Bruno bez možnosti rozlúčky s tromi najlepšími priateľmi opúšťa krásnu, päťpodlažnú vilu v Berlíne a spolu so sestrou a rodičmi odchádzajú do neprívetivého domu v Ašici, ktorý má byť odteraz jeho novým domovom. Brunovi sa však starý, zatuchnutý dom nepáči, chýbajú mu kamaráti a starí rodičia – najmä umelecky založená babička. Navyše, zo svojej izby má Bruno bezútešný výhľad na zvláštny tábor, v ktorom sa motajú zvláštni ľudia. Tábor mu nedá spávať a jedného dňa sa vydá na objaviteľskú cestu. Počas nej narazí na deväťročného chlapca s čudným menom Šmuel, ktorý nosí rovnako čudné páskavé pyžamo ako všetci ostatní ľudia za plotom. Bruno zistí, že so Šmuelom majú veľa spoločného a veľmi rýchlo sa z nich stanú nerozluční priatelia na život a na smrť…
(pokračovanie článku nižšie)
[yuzo_related]
Spôsob spracovania mimoriadne náročnej témy je podľa mňa priam geniálny. Rozprávačom príbehu je sám Bruno, čomu zodpovedá voľba jazykových prostriedkov a štylistika, ale aj detský pohľad na vec a chápanie rôznych situácií. Bruno tak hovorí o malom a panovačnom Fjurerovi a krásnej pani Eve, o Ašici, o nepríjemnom, hrôzu vzbudzujúcom poručíkovi Kottlerovi, o starom sluhovi Pavlovi, ktorý bol kedysi lekárom, ale z akýchsi nevysvetliteľných dôvodov už nie je, o utiahnutej slúžke Márii, ktorú otec kedysi prichýlil a ona mu je za to nesmierne vďačná, o ľuďoch za plotom, ktorí vraj vlastne ani nie sú ľudia, ale nepriatelia, o chlapcovi v pásikavom pyžame, ktorý ovláda dva cudzie jazyky, no napriek tomu je špinavý, strašne vychudnutý a nechce odísť spoza plota… Detský čitateľ sa v knihe dočíta o nespravodlivosti, o krutosti človeka k človeku a jej následkoch, o bezmocnosti či neovládateľnom strachu… Všetko toto je z príbehu jasné, ale zároveň podané veľmi citlivo, až detsky naivne. Popri tom všetkom však netreba zabúdať, že je to hlavne krásny príbeh o čistom priateľstve bez predsudkov. Napriek vážnosti témy príbehu nechýba humor, samozrejme vhodne dávkovaný na miestach, kde to situácia dovoľuje (napríklad súrodenecké nezhody).
Keďže autor sa realitu nijako nesnaží ukryť, dospelý čitateľ so základnými poznatkami tejto časti dejín okamžite rozoznáva reálne historické postavy aj miesta. A hoci príbeh o Brunovi a jeho priateľovi je fiktívny, vďaka zakomponovaným dejinným udalostiam budí dojem, že sa naozaj odohral. Pri veľkej špekulácii napríklad pod strechou obávaného veliteľa tábora v Osvienčime Rudolfa Hössa.
Pri hĺbavejšom detskom čitateľovi sa treba pripraviť na more otázok, ktoré si kladie aj samotný Bruno. Pripúšťam, že odpovede na niektoré z nich nemusia byť pekné ani jednoduché. Preto je dobré, ak si príbeh o nezvyčajnom priateľstve dvoch malých chlapcov najprv prečítajú rodičia. Následná diskusia môže obohatiť malých aj veľkých čitateľov. Pedagógovia by Chlapca v pásikavom pyžame spolu s Chlapcom na vrchole hory podľa mňa mohli pokojne zaradiť do učebných plánov ako doplnok k predpísanému učivu dejepisu.
Knihu odkladám do domácej knižnice s veľkou hrčou v krku, slzami na krajíčku, smútkom v duši a s obrovským želaním, aby si ju prečítalo čo najviac ľudí – detí aj dospelých.